zaterdag 27 juli 2013

OMELET SIBERIÉNNE


Helemaal in de ban van Heel Holland Bakt ben ik zelf ook weer aan het bakken geslagen. Na de aflevering met de Omelet Siberiénne was ik verkocht: ik zou en moest dit heerlijke toetje zelf maken!

Hoewel ik echt van zelf dingen bakken houdt, had ik niet zo'n zin om het amandeldeeg zelf te maken, zoals ze dit bij het programma wel hebben gedaan. Daarvoor moet je ook amandelmeel gebruiken, wat bijna niet verkrijgbaar is in de supermarkt. Eigenlijk ging het me vooral om de meringue, omdat ik daar echt een zwak voor heb. Dus heb ik de Omelet Siberiénne gemaakt à la Joyce. O ja, dit toetje was eigenlijk voor 1 persoon bedoeld, maar het bleek zo machtig te zijn, dat het recept voor mensen dit het echt als toetje willen eten, genoeg is voor 2 personen :D.

Wat heb je nodig?
- 2 grote eiwitten
- suiker naar eigen smaak
- 3 eierkoeken
- Nutella
- vanille ijs

Hoe maak je het?
Verwarm de oven voor op 240 graden. Pak een beslagkom, het liefst een van rvs, omdat je hiermee de eiwitten het beste kunt opkloppen. Daarnaast moet de kom ook echt vetvrij zijn en moet er absoluut geen eigeel bijkomen: dit zijn allemaal factoren waardoor het stijf kloppen van de eiwitten mislukt. Mocht het toch nog misgaan: een snufje zout of citroensap wil ook nog wel eens helpen. De eerste stap is dus het stijf kloppen van de eiwitten met een mixer met garde op de hoogste stand. Zorg er ook voor dat je één kant op mixt. Zodra er na een tijdje een dikkere substantie ontstaat, kan je er voorzichtig suiker bij voegen. Proef zo nu en dan of je de meringue goed van smaak vindt, de een wil hem zoeter dan de ander. Laat de meringue even (in de koelkast) staan. Pak ondertussen het vanille ijs. Besmeer de 3 eierkoeken met Nutella en leg 1 eierkoek met de bolle kant (dus de Nutella boven) op een bord. Doe daar vervolgens een beetje vanille ijs op en daarbovenop de tweede eierkoek. De laatste eierkoek snijdt je in reepjes die tussen beide eierkoeken moeten komen. Zorg ervoor dat je met de eierkoeken het ijs volledig bedekt. Druk alles nog eens goed aan om vervolgens de meringue erover te verdelen. Doe het toetje vervolgens in de oven. Hij moet heel kort in de oven: het bakken is alleen nodig om de meringue te laten verkleuren. Je toetje is dus al klaar zodra de meringue lichtbruin is gekleurd.

Eet smakelijk!













2 opmerkingen:

  1. Dit ziet er zo lekker uit! Dit recept ga ik even op m'n to do lijst zetten haha! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was ook echt heel erg lekker! Laat je even weten als je jouw Omelet Siberiénne gemaakt hebt? Ik ben benieuwd!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...