dinsdag 6 augustus 2013

CHOCOLADE NOTENCAKE


Het zelf maken van een notencake stond al een tijdje op mijn lijstje, maar ik had hem eigenlijk nog nooit gemaakt en ook nog nooit gegeten. Het begon eigenlijk met het feit dat ik een zakje noten bij de Aldi had gekocht, maar dat ik niet alle noten eigenlijk even lekker vond. Maar om ze weg te gooien is ook weer zoiets, dus vandaar deze lekkere cake :).

Wat heb je nodig?

 250 gram boter
300 gram bloem
5 eieren
200 gram bruine suiker
2 eetlepels melk
een zakje notenmix (ik had 250 gram)
2 zakjes vanillesuiker
1 zakje bakpoeder (je hebt 9/10 gram nodig)
2 eetlepels cacaopoeder

Hoe maak je het?
Snijd de boter in stukjes, doe ze in een kom en laat deze smelten in de magnetron. Doe er vervolgens de bruine suiker en de vanillesuiker erbij en klop het even goed door. Doe er dan de melk en eieren bij en klop het nog eens even door. Dan doe je de gezeefde bloem, het bakpoeder en de cacao erbij. Je hebt dus van die zakjes bakpoeder à 16 gram dat goed is voor 500 gram bloem. Omdat we hier dus 300 gram bloem hebben, heb je dus officieel 9,6 gram bakpoeder nodig :). En je mag ook gerust meer cacao toevoegen naar eigen smaak. Officieel is het dus 2 eetlepels, maar ik vond hem niet zo bruin, dus heb ik er nog wat bij gegooid. Hoeveel weet ik niet meer dus dat kan ik je helaas niet zeggen. Om weer terug te gaan naar het recept: klop het mengsel ongeveer 2 minuutjes tot een glad beslag op de hoogste stand. Doe de noten erbij en roer of klop het even goed door. Mijn notenmix had trouwens ook gedroogde cranberries. Je kan dus je eigen cake net zo invullen! Schep het mengsel in je cakeblik en laat het 50 minuten bakken in een op 180°C voorverwarmde oven. Check of je cake goed is door er met een sateprikker in te prikken. Hij moet er dan droog uitkomen. Nadat je cake klaar is, kan je hem na vijf minuutjes uit het blik halen om hem vervolgens te laten afkoelen.

Bij mij is de cake ietsjes te hard gegaan, waardoor de bovenkant is gaan springen. Maar dit heeft weer als lekkere gevolg dat daar de cake zacht is gebleven, zoals bij een chocolade souffle, heerlijk dus!

Ik ben benieuwd of jouw notencake ook gelukt is en of die net zo lekker gesmaakt heeft als de mijne!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...