maandag 9 september 2013

APPELCUPCAKES MET KARAMELSAUS


Van een vriendinnetje kreeg ik dit heerlijke Cupcake Heaven tijdschrift boordevol heerlijke cupcakerecepten. Voorwaarde was dat ik voor haar verjaardag cupcakes zou maken, maar dat doe ik natuurlijk maar al te graag!

Speciaal voor jullie geef ik dit lekkere recept, zodat jullie thuis ook deze appelcupcakes met karamelsaus kunnen proberen. Helaas is mijn karamel uiteindelijk niet zo goed gelukt, maar hé, het smaakte gelukkig wel allemaal ontzettend goed en daar gaat het ook wel een beetje om toch?

Wat heb je nodig? (voor 12 cupcakes)
voor de cupcakes:          
250 gr bloem
225 gr fijne kristalsuiker
1 el bakpoeder
1 tl kaneelpoeder
110 ml zonnebloemolie
2 eieren
175 ml melk
1 appel, geschild en in blokjes
voor de saus:
250 gr fijne kristalsuiker
4 el water
150 ml slagroom
55 gr boter
voor de topping:
300 ml mascarpone
1 el poedersuiker
1/2 tl vanillearoma

Hoe maak je het?
1. Verwarm de oven voor op 180ºC en plaats 12 papieren cupcakevormpjes in een cupcaketray. 
2. Zeef de bloem, het bakpoeder, en de kaneel boven een kom en doe er dan de suiker bij.
3. Meng de zonnebloemolie met de eieren en de melk. Door zonnebloemolie te gebruiken i.p.v. boter, krijg je een mooi, glad mengsel wat ook nog eens makkelijker te mengen is dan met boter. Ik vind zelf dat je geen verschil proeft dan wanneer ik boter zou gebruiken: ze zijn net zo smeuïg.
4. Roer de droge ingrediënten erdoorheen, meng alles goed met elkaar en spatel vervolgens de appels erdoorheen.
5. Schep het beslag in de vormpjes tot ongeveer 3/4 vol. Bak ze 20-25 minuten in de oven totdat ze goudbruin en gerezen zijn. Haal ze vervolgens uit de oven en laat ze vijf minuten afkoelen. Daarna kan je ze uit de tray en ze verder af laten koelen. 

6. Voor de karamelsaus doe je de fijne kristalsuiker in een pan met een dikke bodem en roer het water erdoorheen. Verwarm langzaam het goedje door niet te roeren maar de pan voorzichtig heen en weer te bewegen. Verhoog de temperatuur en laat de suiker zachtjes 4-5 minuten pruttelen tot deze goudbruin wordt. Dan is je karamel klaar en kan deze van het vuur. Roer er vervolgens de slagroom en de boter erdoorheen en laat de karamel afkoelen.
Nu lukte het mij dus telkens niet om goede karamel te maken. Uiteindelijk werd de suiker weer hard (teveel geroerd) en toen ik dacht dat mijn karamel klaar was (hij had een mooie goudbruine kleur, maar je kan het niet echt checken door de ontzettend hoge temperatuur), werd hij toch heel licht door de slagroom en boter, terwijl dat op de officiële foto niet is. Kortom, karamel is lastiger maken dan het lijkt. Om je een beetje te helpen, plaats ik hier een filmpje wat ik erg duidelijk vond en wat ik zeker weer ga gebruiken als ik weer eens karamel ga maken. Hopelijk lukt het me de volgende keer wel :). Bekijk hier het filmpje.
7. Goed, verder met de topping. Hiervoor meng je de poedersuiker en het vanillearoma met de mascarpone. Ik roer zelf nogal een tijdje door, zodat ik lekker een zachte, smeuïge substantie krijg. Ook heb ik zelf iets meer poedersuiker gebruikt, zodat ik een wat zoetere topping krijg. Als je topping klaar is, doe je deze in een spuitzak of een garneerspuit en spuit een toef op elke cupcake.
8. Sprenkel tenslotte nog de karamelsaus over de cupcake, et voila, je cupcakes zijn klaar!

Eet smakelijk en geniet ervan :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...