donderdag 12 september 2013

GEBREIDE TOP MET AJOURPRINT


Bonjour, zie hier mijn zelfgemaakte top met ajour! (leuk woordgrapje). Ik heb voor deze top gebruik gemaakt van het Amerikaanse tijdschrift Vogue Knitting, maar heb het patroon toch helemaal eigen gemaakt. Graag laat ik jullie zien hoe.

Aan de rechterkant zien jullie het originele patroon. Het bovengedeelte van de top is gebreid volgens een ajourpatroon. Daarbij maak je een omslag, om er vervolgens 2 samen te breien om hetzelfde aantal steken te behouden. Doordat je de volgende naald gewoon door breit, krijg je van die 'gaatjes' in je patroon. In de close-up hieronder kan je de gaatjes beter zien.

De mouwen van de top worden aan één stuk gebreid, door halverwege het ajourpatroon te gaan meerderen voor de mouw. Ik heb dit niet volgens het officiële patroon gedaan, omdat ik een andere stekenverhouding had. Dus als je ook breit en vaak patronen gebruikt, probeer hier dan op te letten: zo voorkom je dat je kledingstuk eruit komt te zien zoals jij wilt en je je werk niet steeds hoeft uit te halen ;).

Nadat de bovenkant van de top af is, komt er nog een decoratierandje aan de mouw. Dit heb ik gedaan door drie naalden recht te breien in de rondte, één ajournaald en vervolgens weer drie rechte naalden. Daarna sla je dit stukje bij de gaatjes om naar binnen en naai je het vast. Zo krijg je een heel leuk golfrandje.

Het patroon aan de onderkant van de top is wat lastiger uit te leggen. Het is eigenlijk een wirwar van omslagen, samenbreien en rechtbreien. Zoals je ziet zie je telkens gaatjes uiteen lopen. Dit is je ajourpatroon.

Om de gaatjes brei je telkens twee stuks samen en daaromheen brei je recht. Het tussenstukje, waarbij telkens een stukje draad aan de voorkant komt, vind ik zelf een heel leuke steek. Dit doe je als volgt: je breit één stuk recht, haal de draad naar voren (dus voor je werk), plaats vervolgens twee steken op de volgende naald zonder ze te breien en eindig met één steek rechts.

Nu vond ik het touwtje dat je in het officiële patroon ziet, meteen als niks. Gelukkig had ik nog dit mooie lint liggen dat ik in plaats van het touwtje gebruikt heb. Ook had ik in eerste instantie wel een kol gebreid, maar ik vond het eigenlijk wel raar: ik bedoel wie trekt er nu een top aan met een kol? Ik niet, haha. Dus ik heb de kol er maar weer afgehaald en hetzelfde golfrandje gebruikt als voor de armsgaten.


En wat vind jij van deze top of van breien in het algemeen?
Als je ook breit en iets gemaakt hebt, laat het me dan zien!
O ja, mocht je ook deze top graag willen maken en het officiële patroon willen gebruiken,
laat het me dan even weten, dan stuur ik het naar je op. Het patroon is wel in het Engels, dus het kan even een gepuzzel zijn om uit te vogelen hoe alles nu precies werkt. Ik vond het in het begin wel erg lastig :).

Tot snel!

4 opmerkingen:

  1. Leuk gedaan. Ik vind de kleur echt heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :D. Ik weet helaas niet meer van welk merk het is, omdat ik de wol gekregen heb. Maar het is inderdaad een mooi koraal kleurtje en ook nog eens superzacht!

      Verwijderen
  2. Heel leuk! Ik hou wel van die gebreide truien enzo :)
    xox

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dankjewel! er komen nog meer kledingstukken aan dus hou t in de gaten ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...