woensdag 25 september 2013

BREIEN | ETAGÈRE #1


Een tijdje geleden kocht ik een etagère, omdat ik deze zo leuk vind staan op mijn tafeltje. Maar omdat ik er niet altijd iets eetbaars op heb staan, maar er toch iets decoratiefs mee wilde doen, besloot ik om zelf gebakjes te haken. Deze keer laat ik je de bovenste etage zien.

Roze mini cupcake
Dit überschattige cupcakeje haakte ik door vasten in een ring te haken en in elke toer met regelmaat 2 vasten in 1 vaste te haken. Zo krijg je een mooi cirkeltje. Om een bakje te haken, haak je in plaats van een vaste helemaal in de reeds gehaakte vaste te halen (dus als het ware door 2 lusjes) haak je deze nu door 1 lusje van de vaste. Hierdoor maak je een hoek en zorg je er dus voor dat je een bakje krijgt. Ik denk dat deze cupcake een diameter heeft van 3/4 cm en het bakje 2 cm hoog is.
Om de topping te haken, maak je op eenzelfde wijze een cirkel met vaste, alleen nu ga je iets langer door, zodat je uiteindelijk een mooie bolvorm krijgt. Je kan er ook voor kiezen om er een compleet balletje van de maken, door na de helft ipv 2 vasten in 1 vaste te haken, nu 1 vaste over te slaan. Je mindert dan dus eigenlijk. Vergeet dan niet om het balletje te vullen (bijvoorbeeld met kussenvulling), en hem daarna in het bakje te lijmen. Ik heb er zelf voor gekozen om een half bolletje, deze te vullen en vervolgens onzichtbaar te naaien aan het bakje. Dat doe je door met de draad waarmee je ook het bakje hebt gehaakt, hier dus donkerbruin, kleine steekjes te maken (eigenlijk gewoon een standaard naaisteek) vanuit de topping naar het bruine bakje. Zorg er voor dat je stevig naait, maar dat je tactisch naait. Hiermee bedoel ik dat je wilt voorkomen dat je kunt zien dat het aan elkaar is genaaid. Daarom kun je het beste de draad door een steek halen die niet zo opvalt.
Voor de swirl begin je met een vaste onderaan de topping, haak daarna 7 losse, en daarna weer een vaste, 7 losse, etc. Ga zo de hele cupcake rond totdat je bovenaan bent beland. Eindig met een vaste en werk de draden weg. Haak vervolgens met wit 7 losse en haak vasten in de 4e, 5e, 6e, en 7e losse. Rol het strookje een beetje op, maak het vast met een vaste en naai het 'propje' bovenop je minicupcake. Klaar!



De dubbele chocolade bonbon
Ook hier geldt hetzelfde principe van vaste haken in een ring om zo een cirkel te krijgen. Begin met lichtbruin, haak 6 vasten in een ring en vervolgens 2 vasten in iedere vaste. Haak daarna 2 vasten; 2 vasten in 1 vaste, etc. Herhaal dit nog een keer en ga daarna verder met wit. Haak hiermee 2 toeren met vasten. Haak daarna nog een toer met donkerbruin en begin in de toer daarop met minderen door 2 vasten te haken en vervolgens 1 vaste over te slaan. Doe dit nog eenmaal, en haak daarna om de vaste, totdat je bolletje dichtgaat. Vergeet niet om je bonbonnetje te vullen!


Taartje met glazuur
Haak net zoals bij de mini cupcake hierboven een bakje. Ik heb deze iets groter gemaakt door nog wat extra toeren te haken in de cirkel (de onderkant van het bakje). Een variatie hierop is door meteen verder te gaan met de roze kleur. Je kant wel af met de donkerbruin, maar je neemt een lusje op aan de binnenkant van het bakje en daarmee haak je dan vaste met de roze kleur. In de afbeelding kan je dit ook een beetje zien. Er zijn dus verschillende technieken om cupcakejes te maken, alleen de één is voor jou wat fijner, of je vindt een andere techniek mooier. Na 2 of 3 toeren, begin je weer met minderen. Vul het taartje en kant af. Haak nu met wit 15 losse en haak vanaf de 3e losse vasten (= 13 vasten). Haak nog een toer vasten en kant af. Rol het strookje zo op dat je een soort van roosje krijgt en naai hem goed vast op het taartje.


De gevulde bonbon
Voor deze bonbon met je met roze. Hoe meer losse je opzet, hoe langer je bonbon wordt. Haak dus een ketting van zo ongeveer 12 losse en haak een matje van vasten voor ongeveer 6 toeren. Dit is heel erg afhankelijk van de wol die je hebt, dus let even goed op :). Het is de bedoeling dat je matje zo lang wordt, dat je er een mooi rondje van kunt maken. Als je vindt dat hij mooi rond is geworden, naai hem dan vast met halve vasten. Ga nu verder met wit door vaste te haken in de halve vaste. Ook hier geldt: haak een matje rond het inmiddels roze staafje. Als het witte gedeelte helemaal om het roze gedeelte past, zet hem dan weer vast met halve vasten. Herhaal dit ook voor het bruine gedeelte. De bonbon is nu bijna klaar. Het enige wast je nu nog hoeft te doen is met wit een lijntje te borduren. Dit kan je, afhankelijk van de grootte van je bonbon, zo 3 tot 4 keer doen.


Dit zijn de bonbonnetjes die op het bovenste gedeelte van mijn etagère. Binnenkort laat ik jullie zien wat er op het middelste gedeelte ligt. Als je nog vragen hebt over hoe je deze bonbonnetje maakt, of iets anders, laat het me dan even weten, ik beantwoord ze graag.

Wat vindt jij van deze, helaas niet eetbare, bonbons?

Volg mijn blog via Bloglovin

Liefs Joyce

6 opmerkingen:

  1. Superleuk! Denk alleen niet dat ik het zou kunnen haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik haak al wel een tijd, maar ik moet zeggen dat ik t in t begin ook wel lastig vond. Ik kan anders wel een keertje n tutorial maken van hoe je moet haken als je dat leuk vindt?

      Verwijderen
  2. Jeetje, wat kun jij goed haken. Ik vind het ook heel leuk, maar kan het lang niet zo goed.
    Wat heb jij een leuke blog, ik ga snel even verder kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, wat lief! Ik hoop dat je de rest van de artikelen ook vindt en nog eens langskomt! Je kan me trouwens ook volgen via BlogLovin': http://www.bloglovin.com/blog/10680663

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...